Gepubliceerd: Jan 13, 2025
Consumenten regelen steeds meer zaken online vanuit huis en kiezen steeds minder voor offline activiteiten. Dat is ook meteen te zien aan de inkomsten van bedrijven. Bedrijven die online activiteiten aanbieden, weten goede omzetten te behalen. Dat terwijl bedrijven met offline filialen de omzet daaruit juist zien dalen. Sinds de corona pandemie is ons gedrag veranderd en dat betekent dat bedrijven mee moeten veranderen.
Steeds meer vanuit huis
Met de komst van aanbieders als Picnic is het niet meer nodig om zelf naar de supermarkt te gaan. Je kunt tegenwoordig gemakkelijk vanuit huis je boodschappen doen en ze worden ook nog eens bezorgd. Ook andere supermarktketens zoals de Jumbo en Albert Heijn zien dat steeds meer consumenten online boodschappen doen. Ook de bankkantoren verdwijnen steeds meer. Er is simpelweg amper vraag naar, omdat consumenten steeds meer online regelen. Bovendien weet de Chinese online markt een goede concurrentie te zijn voor de Nederlandse winkelstraten. Of je nu internet in het buitengebied hebt, shopt via een mobiele verbinding of juist via glasvezel, we doen steeds meer vanuit huis.
Online boodschappen doen
Tijdens de coronapandemie kon je alleen boodschappen doen tijdens verkorte openingstijden. En er was een uurtje waarbij vooral kwetsbare ouderen welkom waren. Omdat er zelfs een tijd lang een avondklok gold, is het koopgedrag van consumenten wat betreft de boodschappen steeds verder naar online boodschappen doen verschoven. Je hebt niet te maken met de openingstijden, kunt de producten gemakkelijk online vinden en legt ze meteen in je virtuele winkelmand. Na het winkelen hoef je niet meer naar de kassa of je druk te maken bij de zelfscan. Je rekent af met iDEAL of een andere betaalmethode en de boodschappen worden thuisbezorgd. Dat staat veel Nederlanders wel aan en daarom is offline boodschappen doen steeds minder in trek.
Bankkantoren verdwijnen, steeds meer online
Met de komst van zogenaamde fintech banken hebben deze banken een revolutie ontketend als het gaat om bankieren. Waar we vroeger met onze vragen nog naar het bankkantoor moesten of voor een overschrijving allerlei papieren moesten halen, ligt die tijd inmiddels ver achter ons. Al jaren kunnen we online overschrijvingen doen en met de komst van een systeem als iDEAL is ook het afrekenen enorm eenvoudig geworden. Een hypotheek afsluiten of verzekering zoeken doe je ook gemakkelijk online. Nu alle bankoplossingen binnen handbereik liggen, is er steeds minder behoefte aan fysieke bankkantoren.
Om deze reden verdwijnen de bankkantoren ook steeds meer. Kijk bijvoorbeeld naar de filialen van de SNS-bank. Nu de Volksbank wil bezuinigen, worden ook steeds meer van hun bankfilialen gesloten. Daarmee ontkom je er als consument niet aan dat je je bankzaken vooral online of telefonisch regelt.
Verschuiving van offline naar online gokken
Dat is niet het enige wat we steeds vaker online doen. Sinds een paar jaar ligt de aandacht meer op online gokken. De veranderende wet- en regelgeving in ons land heeft dat mogelijk gemaakt. Dit is dan ook de reden dat steeds meer Nederlanders een gokje wagen bij het online casino of bij de buitenlandse goksites. Het aanmaken van een account is zeer eenvoudig en je hoeft alleen wat speelgeld op je speelrekening te zetten. Dankzij aantrekkelijke bonussen en promoties zijn er veel spelers die het offline casino niet meer bezoeken.
Belangrijkste redenen: bij veel offline casino’s moet je betaald parkeren of heb je te maken met openingstijden. Dat terwijl je bij de online casino’s altijd een gokje kan wagen en bovendien ook niet te maken hebt met een dresscode. Bovendien vind je hier bonussen en promoties, terwijl je deze in het offline casino bijna helemaal niet vindt. Het is dan ook een van de belangrijkste redenen waarom veel casinomerken in ons land de offline inkomsten zien slinken. Er is al een tijd lang een verschuiving van offline gokken naar online gokken te zien.
Online shoppen in China
De wereld is met de komst van het internet kleiner dan je denkt. Even bellen met je tante in Australië of je vriendin op de Filipijnen, het kan allemaal. Maar Azië is wel een stuk minder ver weg geworden dankzij websites als Temu en AliExpress. Want consumenten gaan steeds minder vaak naar de winkelstraten in de grote steden. Een spijkerbroek of jas kun je voor veel minder geld bij Temu bestellen. Het is een van de redenen waarom er in sommige steden zoveel leegstand is in de winkelstraten.
Waar je voorheen wekenlang moest wachten op je Chinese bestelling, is deze nu soms al binnen 10 dagen in huis. Dat is juist de reden waarom het aantal zogenaamde ‘cross-border kopers’ flink is toegenomen. Daarmee bedoelen we consumenten die anders dan in Nederland winkelen. Een op de drie consumenten in ons land koopt weleens iets vanuit China. Naar schatting zouden Nederlandse consumenten een slordige 102 miljoen euro hebben uitgegeven aan Chinese webwinkels, in alleen het eerste kwartaal van 2024. Ook hier zien we weer een verschuiving: offline winkels zijn minder populair dan goedkoop online shoppen in China.